Wednesday, 2 November 2011

belajar mengajar

     Dalam kesibukan mengisi markah akhir tahun budak2 sempat lagi ak mengupdate blog..ngeh3!
xsangka rasa baru semalam ak meninggalkan zaman bangku sekolah tetiba hari ni ak plak yang mengalami kitaran yang sama tapi pada takuk yang berbeza..kalau dulu ak menadah telinga membuka mata melapangkan dada dan mengosongkan minda untuk menerima apa sahaja ilmu yang cikgu ak berikan kini ak pulak yang melakukan perkara yang sama.huhu rindu pada zaman kanak2,rindu kat kawan2,rindu kat baju sekolah..hihi.

  (baru 7tahun ak tinggalkan darjah 6 dan x sampai 2thn ak tinggalkan ting5..buat macam da berpuluh tahun..hehe)ap2 pon mmg ak rindukan sume tu..yang lawaknya cikgu yang ngajar ak time darjah 3 n 6 dulu da jadi rakan sekerja ak.hehe..tp rakan x rakan dia tetap cikgu ak..hormat3x!budak2 ni selalu panggil ak ustazah sedangkan ak disekolah ni sebagai cikgu ganti seorang guru BM..Xpela ustaza ke cikgu ke sama je 2 2 bermatlamat yang sama.nk mendidik!


   hari kedua ak jejak kaki ke skolah ak da kene buli ngan sorang cikgu senior..akhirnya ak faham ap yang telah diajar oleh lect ak dalam subject Organizational behaviour..huhu xpe ak da ready mental fizikal..stakat kne buli cket2 tu adat la sbgai cikgu baru..huhu.ak kene ganti mengawas peperiksaan sorang cikgu ni padahal jadual ak da pack giler..
Teringat la satu kejadian time ak mengawas kelas 4UKM ni lau x silap subjek kemahiran hidup.xsampai sejam mereka sume da siap menjawab ap lagi mulala nk berjalan merata2..(pangai budak biase la super duper aktif,mane leh duk senyap)tetibe ak nampak 2 orang budak pomp ni duk past2 kertas..ak mula rasa pelik..nak kata meniru xde gaya meniru lak..ak pon pergi tempat diorang n mintak kertas tu...mula2 diorang x nak kasi tapi ak buat muke garang cket..ngeee..ap tau dirang tulis dalam kertas tu (lebih kurang ayat mereka...):

murid 1:najihah,,,guru baru ni cikgu ke ustazah?
murid 2:xtau la saya saya rasa ustazah try awak tanya ibtihal..
murid 1:alaaah awak laa tanya..
murid 2:malas saya...biar je la..
(ak pun tulis dalam kertas tu...)
cikgu nini:xtau la cikgu ke ustazah...ikuuut laa..atromen kot..

hahaha pastu ak bagi balik kertas tu kat budak tu....


penat

xsangka kerja cikgu skolah rendah ni nampak je mudah..g pagi balik tengahari.tapi masyaallah penatnya bukan main lagi nak2 time kne isi markah peperiksaan..nasib baik ak yang muda belia ni Allah bagi kudrat yang kuat n mata yang terang (hakikatnya rabun gak..power spect da nk capai 200..huaa!) so xde la mgendap nama budak lama2..memang wajarlah cikgu cikgi ni diberi penghargaan.pengorbanannya x sikit yang penting diorang nak lihat anak didik berjaya..(banyak membuat kesimpulan slpas menghadiri meeting kelmarin)

hihi hari ni 03/11/11 hari pertama ak masuk mengajar dalam kelas..5UTM! perghhh masuk je kls budak ada 8org je..fuh nasib baik..xde la pening ak nk handle budak ramai2..(budak klas akhir nakalnya tuhan je tau,nasib baik diorang x ramai datang aini).ok mulakan dengan sesi taaruf..sampai kat sorang murid ke 8 ak tanya nama dia.tiba-tiba.........budak pomp bangun n sengeh2 pastu x nak cakap..ak provok sikit budak tu n akhirnya dia nanges.hahaha..ayyai budak manja..malu nk cakap sampai nanges..ok tiba turn ak lak memperkenalkan diri...

nama saya..........asmarini asaari
saya ulang....asmarini asari
panggil saya...cikgu ninie
asal..kampung panglima bayu
umur....19
belajar di Universiti Teknologi Malaysia
Cost...Teknology of Management..
ok xde a2 nak tanya kan..jom kita main!

hehe saja xnak bagi budak stress lepas exam..
jadi sebab rata2 budak2 dalam kelas tu x reti membaca ak buat pertandingan mengeja..eceeeeh budak2 pon ak tengok cam ceria je.ok la tu!ak menghadapi sejam yang singkat..masa terisi dengan jayanya...step pertama untuk ak mendekati budak2 nampaknya ad sedikit hasil.

seronok.
apa2 pun mendidik ni memang seronok,semoga usaha guru2 ni menjadi saham d akhirat kelak..ak disini hanya guru ganti..17 ni ak da bebas,xyah nk sopan2 lagi.boleh mengganas balik..naik gunung lagi sodap!ngeeeee